Dzień Liczby Pi
Fascynująca, nieskończona i oryginalna na tyle, żeby stać się tematem wierszy – taka właśnie jest liczba pi.
„Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe,
pięć dziewięć dwa ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem
osiem dziewięć obliczeniem
siedem dziewięć wyobraźnią,
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie […]”.
Wisława Szymborska Liczba Pi (fragment)
A co o ludolfinie wiedzą uczniowie? Jak radzą sobie z wykorzystaniem stałej Archimedesa w obliczeniach? Dzień Liczby Pi to świetna okazja, żeby się o tym przekonać.
Uczniowie klasy II gimnazjum mieli okazję wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych. Na podstawie filmu pt. „Niewymierna liczba Pi” wypełniali karty pracy. Nie zabrakło ciekawostek i zabaw matematycznych. Uczniowie rozszyfrowywali, jaki związek z liczbą π ma poniższy wiersz:
Jaś o kole z werwą dyskutuje,
bo dobrze temat ten czuje.
Zastąpił ludolfinę słowami wierszyka.
Czy Ty już odgadłeś, skąd zmiana ta wynika?…
Na zakończenie uczestnicy rywalizowali o przygotowanie jak najdłuższej π-nitki w określonym czasie, nawlekając na nitkę koraliki w takiej kolejności, jak kolejność odpowiadających im cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby pi.
Agnieszka Milachowska