Dzień Liczby Pi

Fascynująca, nieskończona i oryginalna na tyle, żeby stać się tematem wierszy – taka właśnie jest liczba pi.

„Podziwu godna liczba Pi

 trzy koma jeden cztery jeden.

Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe,

 pięć dziewięć dwa ponieważ nigdy się nie kończy.

 Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem

osiem dziewięć obliczeniem

siedem dziewięć wyobraźnią,

a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem

cztery sześć do czegokolwiek

dwa sześć cztery trzy na świecie […]”.

Wisława Szymborska Liczba Pi (fragment)

 A co o ludolfinie wiedzą  uczniowie?  Jak radzą sobie z wykorzystaniem stałej Archimedesa w obliczeniach? Dzień Liczby Pi to świetna okazja, żeby się o tym przekonać.

Uczniowie klasy II gimnazjum mieli okazję wykorzystać  posiadaną wiedzę  do rozwiązywania ćwiczeń  interaktywnych. Na podstawie filmu pt. „Niewymierna liczba Pi” wypełniali karty pracy. Nie zabrakło ciekawostek i zabaw matematycznych. Uczniowie rozszyfrowywali, jaki związek z liczbą π ma poniższy wiersz:

 Jaś o kole z werwą dyskutuje,

bo dobrze temat ten czuje.

Zastąpił ludolfinę słowami wierszyka.

Czy Ty już odgadłeś, skąd zmiana ta wynika?…

Na zakończenie uczestnicy  rywalizowali o przygotowanie jak najdłuższej π-nitki w określonym czasie, nawlekając  na nitkę koraliki w takiej kolejności, jak kolejność odpowiadających im cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby pi.

Agnieszka Milachowska

20160314_123054 20160314_123106 20160314_123204 20160314_123242 20160314_123950 20160314_124022