MOTYWOWANIE I WSPIERANIE DZIECI PRZEZ RODZICÓW DO UCZENIA SIĘ POZA SZKOŁĄ

Samodzielna praca dzieci wymaga od nich wiele wysiłku i mobilizacji. Aby pomóc im w nauce ważne jest wsparcie ze strony rodziców. Pokażmy, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.

Oto kilka wskazówek, jak pomóc dzieciom w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności:

  1. Należy ustalić stały harmonogram codziennej pracy dziecka. Takie postępowanie wyrobi w nim nawyki systematycznej pracy (według dotychczasowego podziału godzin);
  2. Wszystkie dzieci w rodzinie powinny uczyć się w tym samym czasie. Należy zapewnić im ciche i spokojne miejsce do nauki, wyłączyć źródła dźwięku;
  3. Rodzice powinni dawać dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna i nie zmieniać ustalonego harmonogramu z błahych powodów;
  4. Warto wcześniej przygotować wszystkie potrzebne książki i pomoce;
  5. Należy pamiętać o rozdzielaniu materiału na krótsze partie i robienie przerw w nauce (przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone);
  6. W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie: notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń, rysunków czy haseł z książek. To wszystko może pomóc dziecku lepiej i bardziej trwale opanować materiał;
  7. Dorośli mogą pomagać dziecku zrozumieć polecenie, zaplanować poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udzielić wskazówek naprowadzających, ale nie wyręczać go, nie podawać mu gotowych rozwiązań. Trzeba dać dziecku szansę samodzielnego rozwiązania zadania, a tym samym doświadczenia sukcesu;
  8. Życzliwe zainteresowanie i kontrola rodziców nauką dziecka bardzo motywuje do pogłębiania wiedzy. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je za włożony wysiłek i upór. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej;
  9. Warto pokazywać praktyczne zastosowanie informacji zdobytych w czasie nauki poprzez obserwacje, wspólną zabawę, doświadczenia praktyczne oraz wykorzystanie ich w codziennych sytuacjach.