Wskazówki dla rodziców

Wskazówki dla rodziców

Jak usprawniać u dziecka zaburzenia percepcji wzrokowej

  • dobieranie par wśród przedmiotów lub obrazków
  • wyodrębnianie różnic pomiędzy obrazkami
  • układanie całości obrazka z kilku części
  • uzupełnianie niekompletnych figur
  •  układanie figur geometrycznych według modelu,
  • wyszukiwanie ukrytych figur lub liter na obrazkach
  • segregowanie figur według podanej cechy ( kształt, kolor, wielkość )
  • zabawy i gry kartami logicznymi
  • układanie domina graficznego
  • zabawy, typu: co się zmieniło na stole

Jak usprawniać u dziecka zaburzenia percepcji słuchowej

  • dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem lub stukaniem
  • liczenie sylab w wyrazach
  • tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby lub głoski
  • kończenie i zaczynanie prostych wyrazów dwusylabowych
  • rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków
    (przy zamkniętych oczach dzieci wsłuchują się w odgłosy, np. stukania w coś, rozdzierania papieru).
  • wystukiwanie rytmu według zaprezentowanego wzoru lub skakanie w rytmie
  • tworzenie rymów do podanego wyrazu.

Jak usprawniać u dziecka zaburzenia lateralizacji

Orientacja w schemacie własnego ciała

  • wskazywanie lewej i prawej strony ciała:
    – zabawy ruchowe związane z pokazywaniem lewej ręki, prawej ręki, lewej nogi, prawej nogi
    – dotykanie naprzemienne: lewy łokieć, prawe kolano, prawy łokieć lewe kolano, prawa dłoń, lewa stopa, lewa dłoń prawa stopa, chwytanie prawą ręką lewego ucha i odwrotnie
  • ćwiczenia równoważne:
    – chodzenie po równoważni prostej, pochyłej ( plac zabaw)
    – chodzenie po liniach prostych, krzywych, łamanych
    – chwytanie piłki raz lewą, raz prawą ręką
  •  rytm
    – rytmy jednostronne wybijamy stały wzorzec rytmu, w którym wszystkie uderzenia są równej długości i wykonywane w równych odstępach czasu jedną ręką, nogą, następnie zmiana) – dziecko powtarza
    – rytmy obustronne: – wybijanie rytmów obu rękami, obu nogami itp.
    Wzór: P – prawa L – lewa
    P-L-P-L
    P-P-P – L-L-P-P
    L-L- P – P- L-L
    Gdy opanowane zostały zasady regularne, możemy zademonstrować ruchy nieregularne. Zmierzamy do tego, aby dziecko uogólniało rytm wszystkich rodzajów czynności ciała:
    – wybijanie rytmu nogami o podłogę
    – wystukiwanie na bębenku
    – wybijanie rytmu prawą ręką , prawą nogą, lewą ręką , lewą nogą, prawą ręką, lewą nogą, lewą ręką , lewą nogą

Jak usprawniać u dziecka zaburzenia motoryki małej

– swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami

– lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej

– marsz palców po stole , bębnienie palcami, stukanie palcami po stole;

– nawlekanie koralików,
– zamalowywanie obrazków
– kalkowanie obrazków
– strząsanie wody z palców
– naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach
– zabawy pacynką
– “rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
– układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.

– zabawy paluszkowe (,,Ważyła sroczka kaszkę”)
– układanie z patyczków, np. domków
– ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania
– ściskanie piłeczek

– gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy

– zbieranie drobnych elementów(ziarenka)

– zwijanie palcami chusteczek, apaszek
– rysowanie patykiem po ziemi

-składanie papieru (orgiami), wkładanie i wyjmowanie
dużych przedmiotów,
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół

– pogrubianie kredkami linii,

– obrysowywanie szablonów,

– pogrubianie konturów,

–  kończenie zaczętego wzoru,

–  łączenie punktów
– zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
– zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy,
– przyszywanie guzików
– szycie prostymi ściegami

opr.  Joanna Jesse

 

BIBLIOGRAFIA:
– M.Bogdanowicz, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1985r.

I. Czajkowska, K. Herda Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1989

– A.Franczyk , K.Krajewska ,Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2003.

– Szurmiak, Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1987

– Zakrzewska, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1976