Wskazówki dla rodziców
Wskazówki dla rodziców
Jak usprawniać u dziecka zaburzenia percepcji wzrokowej
- dobieranie par wśród przedmiotów lub obrazków
- wyodrębnianie różnic pomiędzy obrazkami
- układanie całości obrazka z kilku części
- uzupełnianie niekompletnych figur
- układanie figur geometrycznych według modelu,
- wyszukiwanie ukrytych figur lub liter na obrazkach
- segregowanie figur według podanej cechy ( kształt, kolor, wielkość )
- zabawy i gry kartami logicznymi
- układanie domina graficznego
- zabawy, typu: co się zmieniło na stole
Jak usprawniać u dziecka zaburzenia percepcji słuchowej
- dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem lub stukaniem
- liczenie sylab w wyrazach
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby lub głoski
- kończenie i zaczynanie prostych wyrazów dwusylabowych
- rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków
(przy zamkniętych oczach dzieci wsłuchują się w odgłosy, np. stukania w coś, rozdzierania papieru). - wystukiwanie rytmu według zaprezentowanego wzoru lub skakanie w rytmie
- tworzenie rymów do podanego wyrazu.
Jak usprawniać u dziecka zaburzenia lateralizacji
Orientacja w schemacie własnego ciała
- wskazywanie lewej i prawej strony ciała:
– zabawy ruchowe związane z pokazywaniem lewej ręki, prawej ręki, lewej nogi, prawej nogi
– dotykanie naprzemienne: lewy łokieć, prawe kolano, prawy łokieć lewe kolano, prawa dłoń, lewa stopa, lewa dłoń prawa stopa, chwytanie prawą ręką lewego ucha i odwrotnie - ćwiczenia równoważne:
– chodzenie po równoważni prostej, pochyłej ( plac zabaw)
– chodzenie po liniach prostych, krzywych, łamanych
– chwytanie piłki raz lewą, raz prawą ręką - rytm
– rytmy jednostronne wybijamy stały wzorzec rytmu, w którym wszystkie uderzenia są równej długości i wykonywane w równych odstępach czasu jedną ręką, nogą, następnie zmiana) – dziecko powtarza
– rytmy obustronne: – wybijanie rytmów obu rękami, obu nogami itp.
Wzór: P – prawa L – lewa
P-L-P-L
P-P-P – L-L-P-P
L-L- P – P- L-L
Gdy opanowane zostały zasady regularne, możemy zademonstrować ruchy nieregularne. Zmierzamy do tego, aby dziecko uogólniało rytm wszystkich rodzajów czynności ciała:
– wybijanie rytmu nogami o podłogę
– wystukiwanie na bębenku
– wybijanie rytmu prawą ręką , prawą nogą, lewą ręką , lewą nogą, prawą ręką, lewą nogą, lewą ręką , lewą nogą
Jak usprawniać u dziecka zaburzenia motoryki małej
– swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
– lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej
– marsz palców po stole , bębnienie palcami, stukanie palcami po stole;
– nawlekanie koralików,
– zamalowywanie obrazków
– kalkowanie obrazków
– strząsanie wody z palców
– naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach
– zabawy pacynką
– “rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
– układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
– zabawy paluszkowe (,,Ważyła sroczka kaszkę”)
– układanie z patyczków, np. domków
– ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania
– ściskanie piłeczek
– gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
– zbieranie drobnych elementów(ziarenka)
– zwijanie palcami chusteczek, apaszek
– rysowanie patykiem po ziemi
-składanie papieru (orgiami), wkładanie i wyjmowanie
dużych przedmiotów,
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
– pogrubianie kredkami linii,
– obrysowywanie szablonów,
– pogrubianie konturów,
– kończenie zaczętego wzoru,
– łączenie punktów
– zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
– zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy,
– przyszywanie guzików
– szycie prostymi ściegami
opr. Joanna Jesse
BIBLIOGRAFIA:
– M.Bogdanowicz, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa, 1985r.
–I. Czajkowska, K. Herda Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1989
– A.Franczyk , K.Krajewska ,Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls. Kraków 2003.
– Szurmiak, Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1987
– Zakrzewska, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1976