“Ratujemy i uczymy ratować”

Uczniowie klasy II SP  przez cały rok „ratowali i uczyli ratować”. Klasa podzielona została na 3 grupy. W każdej grupie było po 8 osób. Kurs ten ukończyły wszystkie 24 osoby.

Głównym celem planowanych zajęć było takie ukształtowanie osobowości dziecka, by potrafiło dostosować się do współczesnych wymagań bezpiecznego życia.

Zachęcałam uczniów do podejmowania odpowiedzialności za zdrowie własne  i innych ludzi. Zapoznawałam ich z podstawami wiedzy na temat właściwego zachowania  się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.

Treści dotyczące nauczania zasad udzielania pierwszej pomocy przeznaczone były do realizacji w ciągu 11 zajęć.

Zajęcia 1. Wprowadzenie. Zapoznanie  z programem.

Zajęcia 2. Bezpieczeństwo.

Zajęcia 3. Sprawdzanie przytomności.

Zajęcia 4. Wzywanie pomocy.

Zajęcia 5. Sprawdzanie oddechu.

Zajęcia 6. Pozycja boczna.

Zajęcia 7. Oddechy ratownicze.

Zajęcia 8. Uciskanie klatki piersiowej.

Zajęcia 9. Łańcuch przeżycia.

Zajęcia 10. Ratujemy i uczymy ratować – powtórzenie.

Zajęcia 11. Egzamin.
Po realizacji tego programu uczeń:

  • wie, że będzie mógł pomóc, jeśli sam będzie bezpieczny,
  • pamięta o zapewnieniu bezpieczeństwa osobie poszkodowanej,
  • potrafi wskazać przedmioty, które są niebezpieczne,
  • wie, jak sprawdzić stan przytomności,
  • zna numery alarmowe,
  • potrafi prawidłowo przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem pogotowia,
  • potrafi właściwie ocenić czy u poszkodowanego zachowany jest oddech,
  • potrafi udrożnić drogi oddechowe,
  • zna zasadę: słyszę, widzę, czuję,
  • wie kiedy stosuje się pozycję boczną ustaloną ,
  • potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej,
  • wie kiedy należy wykonać oddechy ratownicze,
  • potrafi prawidłowo wykonać oddechy ratownicze,
  • wie, że oddechy ratownicze można ćwiczyć tylko na manekinie,
  • potrafi poprawnie wykonać uciski klatki piersiowej,
  • wie, że uciski można ćwiczyć tylko na manekinie,

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach teoretycznych, dzielili się własnymi doświadczeniami, brali udział w dyskusjach, rozwiązywali podane problemy, przedstawiali scenki rodzajowe, ćwiczyli umiejętność wzywania pomocy  korzystając z  atrap telefonów komórkowych. Biorąc  aktywny udział w zajęciach praktycznych- uczyli się udzielania pierwszej pomocy na sobie i manekinach. Utrwalali nabyte wiadomości i umiejętności poprzez oglądanie filmu edukacyjnego, zabawy dydaktyczne, kolorowanki oraz tworzenie własnych  prac plastycznych.

 Opracowała: B. Kurzyńska

1 026 1 027 1 028 1 030 1 031 1 032 1 033 1 034 1 035 1 036 1 037 1 089 1 090 1 091 1 092 1 093 1 094 1 095 1 096 1 097 1 098 1 099 1 100 1 101 1 102 1 103