REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. KRÓLOWEJ JADWIGI
W WAŁDOWIE
I. Cele świetlicy szkolnej
Głównym celem pracy świetlicy jest zapewnienie opieki wychowawczej uczniom po zajęciach szkolnych.
Cele szczegółowe:
- Stworzenie warunków do nauki i wypoczynku.
- Dbanie o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie.
- Rozwijanie zainteresowań i zamiłowań.
- Propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
- Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych.
- Wdrażanie zasad moralnego współżycia i współdziałania w grupie.
- Podnoszenie kultury życia codziennego.
- Niwelowanie trudności dydaktycznych ( pomoc w odrabianiu prac domowych.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami trudnymi i problemowymi
II. Założenia organizacyjne
- Świetlica jest czynna w dni, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne w szkole.
- Godziny pracy świetlicy szkolnej są dostosowane do potrzeb i wynikają z godzin kończenia zajęć lekcyjnych przez uczniów.
- Uczniowie dojeżdżający szkolnym autobusem mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach świetlicy po zakończeniu zajęć do czasu odjazdu autobusu szkolnego.
- Rodzice/prawni opiekunowie mogą odebrać dziecko przebywające na świetlicy po złożeniu podpisu w dzienniku, w tabeli obecności oraz inne osoby do tego pisemnie upoważnione.
- Do świetlicy szkolnej przyjmowani są uczniowie naszej szkoły dojeżdżający autobusem szkolnym do klas 0-VII oraz uczniowie gimnazjum.
- Opieką zostają objęci również uczniowie skierowani do świetlicy
przez dyrekcję szkoły z powodu nieobecności nauczyciela .
III. Zasady funkcjonowania świetlicy szkolnej
- Świetlica realizuje swoje zadania wg rocznego planu pracy świetlicy układanego przez wychowawców na dany rok szkolny.
- Uczeń przychodząc do świetlicy szkolnej zgłasza się do nauczyciela świetlicy.
- Wychowawcy świetlicy prowadzą rejestr obecności dziecka w świetlicy.
- Uczniowie dojeżdżający autobusem szkolnym i objęte opieką świetlicy szkolnej po skończonych lekcjach nie mogą być zwalniane w celu wychodzenia poza teren szkoły np. na zlecone zakupy przez rodziców.
- Wszelkie zmiany dotyczące przyjazdu do szkoły i powrotu do domu po zakończonych lekcjach muszą być przekazane do wychowawcy świetlicy na datowanym i podpisanym przez rodziców pisemnym oświadczeniu pobranym z sekretariatu szkoły (np. przyjazd i odjazd rowerem).
- Na świetlicy obowiązuje przestrzeganie regulaminu szkoły.
Przyjęto do realizacji na RP dnia: 14.09.2016r.
PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
WRZESIEŃ
Wracamy do szkoły.
- Poznajmy się.
- Powitanie nowych członków świetlicy.
- Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona).
- Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem, jakim jest świetlica.
- Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.
- Regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy.
- Poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy.
- Wakacyjne wspomnienia.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji.
- Wakacyjne pamiątki.
- Malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji.
- Gry i zabawy na powietrzu.
- Praca z mapą / atlasem geograficznym.
- Przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
- Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze.
- Jak bezpiecznie przejść przez jezdnię? – prezentacja w terenie.
- Tworzymy kodeks pieszego.
- Pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych.
- Prezentacja multimedialna, przygotowanie roweru do wyjazdów.
- Sprzątamy Świat.
- Jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły.
- Pogadanka tematyczna: Dlaczego ludzie zaśmiecają swoje środowisko?
- Pożegnanie lata.
- Moje letnie przygody – luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata.
- Malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata.
- Nadchodzi jesień.
- Wycieczka po okolicy. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, sprzątamy zwiedzaną okolicę.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie.
- Układanie krzyżówek z hasłem: jesień.
PAŹDZIERNIK
- Zwierzęta wokół nas.
- Wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Co to są zwierzęta nocne?
- Rozpoznawanie różnych gatunków ssaków.
- Zwierzęta hodowlane w gospodarstwach.
- Gry i zabawy dramowe: odgłosy zwierząt.
- Jesienne zmiany w przyrodzie.
- Pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie.
- Poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści.
- Pospolite drzewa liściaste, iglaste.
- Rozpoznawanie jesiennych liści, określanie ich kształtu i koloru.
- Wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie.
- Wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny.
- Jesienne prace w ogrodzie.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie.
- Rozmowa na temat związków przyczynowo-skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku.
- Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody.
- Jesienne skarby. Zorganizowanie jesiennej wystawy. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu, ogrodu i parku.
- Wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac.
- Zabawy dramowe: „Odgadnij kim jestem”.
- Czytanie tekstu z podziałem na role.
- Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J. Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe: „Odgadnij, jakim jestem warzywem”.
- Dzień Edukacji Narodowej.
- Rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy.
- Przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń.
- Dzień walki z głodem.
LISTOPAD
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
- Pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią.
- Witaminy z owoców i warzyw.
- Sposoby przechowywania owoców i warzyw.
- Głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki.
- Wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie.
- Świetlicowe przyjaźnie.
- Swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach.
- Praca plastyczna: „Mój przyjaciel”.
- Ptasie odloty.
- Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.
- Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii.
- Rozpoznawanie ptaków i ich nazw.
- Wspólna rozmowa na temat: Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
- Oglądanie książek o ptakach, albumów i czasopism o tematyce ornitologicznej.
- Wykonanie papierowej składanki ptaka.
- W jaki sposób pomagamy ptakom, które zimują w kraju? – pogadanka.
- Układ Słoneczny.
- Co to jest Układ Słoneczny? – praca z encyklopedią, słownikiem geograficznym.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat Układu Słonecznego na podstawie zgromadzonych materiałów i doświadczeń własnych.
- Wspólne objaśnienie pojęć: astronom, astronauta.
- Wykonanie planszy przedstawiającej Układ Słoneczny.
- Gry i zabawy dramowe: „Mówiące planety”.
- Kim był Mikołaj Kopernik? Wyjaśnienie pojęcia „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.
- Zmiany pór roku.
- Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie – zajęcia terenowe.
- Ustalenie, co jest przyczyną zjawiska pór roku w przyrodzie.
- Omówienie pozornej wędrówki Słońca i długości dnia i nocy w każdej z pór roku.
- Rozmowa nt. zmian przyrody w różnych porach roku i ich wpływie na życie ludzi, zwierząt i roślin.
- Ilustrowanie utworu muzycznego Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku”(jesień).
- Narodowe Święto Niepodległości.
- Opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów.
- Przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego. Udział w uroczystości szkolnej z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
- Przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego.
GRUDZIEŃ
- Moja rodzina.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacją przyniesionych pamiątek, zdjęć.
- Rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny.
- Zabawa w architekta – dom moich marzeń.
- Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jak postępować, by tworzyć kochającą się rodzinę?”.
- Gry i zabawy dramowe: „Zgadnij, kim jestem”.
- Wspólna rozmowa nt. obowiązków domowych. Jak dzielę się obowiązkami z rodzeństwem, by pomóc rodzicom?
- Książka moim przyjacielem.
- Jak zachęcić innych do czytania książek?– rozmowa.
- Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz; prezentacja swojej ulubionej książki.
- Pogadanka z bibliotekarką nt. zachowania się w bibliotece szkolnej, poszanowania wypożyczanych książek.
- Czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role.
- Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania.
- Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac.
- Opowiadamy i czytamy baśnie.
- Nasze zabawy w teatr.
- Wyjaśnienie znaczenia słowa „teatr”.
- Wspominamy nasze przedstawienia szkolne i towarzyszące im emocje.
- Kto jest kim w teatrze? Projektowanie obsady i scenografii do wybranego przedstawienia.
- Zabawa w teatr z wykorzystaniem dramy. Inscenizowanie fragmentów wybranych baśni.
- Próba odpowiedzi na pytanie: Gdybyś w przyszłości pracował w teatrze, kim chciałbyś zostać?
- Otrzymujemy i dajemy prezenty.
- Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty.
- Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata.
- Portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna.
- Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
- Układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych.
- Przygotowujemy się do świąt.
- Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka.
- Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia.
- Oglądanie gałązek jemioły. Rola plantacji świerków w ochronie lasów.
- Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd.
- Tradycje Bożego Narodzenia. Drama „Przyjmujemy Mikołaja w domu”.
- Wspólna rozmowa na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
- Swobodne wypowiedzi nt. przygotowań do Wigilii.
- Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim.
- Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.
- Szkolna Wigilia – śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem.
- Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach.
- Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki.
STYCZEŃ
- Witamy Rok 2019.
- Swobodne wypowiedzi na temat: „Jak witaliśmy Nowy Rok?”.
- Zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do tarcz, do wyznaczonego celu.
- Jak zaplanować bal karnawałowy? – wspólna rozmowa.
- Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”.
- Zima, zima.
- Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Zabawy ruchowe na boisku.
- Zapoznanie ze sposobami przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki.
- Wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji.
- Jak pomagamy ptakom podczas zimy?
- Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne.
- Giełda pomysłów na temat: „Oszczędzamy las”. Rozpoznawanie szyszek, ustalenie z jakich drzew pochodzą, oglądanie nasion.
- Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi.
- Gry i zabawy dramowe: „Naśladujemy ptaki”.
- Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”.
- Bezpiecznie na śniegu i lodzie.
- Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych.
- Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad.
- Gry i zabawy dramowe: „Odgadnij dyscyplinę sportu”.
- Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych.
- Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni. Droga hamowania pojazdów – doświadczenie z użyciem zabawek.
- Nasza biblioteka.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek.
- Co mogę zrobić dla szkolnej biblioteki? – rozmowa.
- Przypominamy regulamin biblioteki.
- Rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka. Czy słuszne jest stwierdzenie, że książka to najlepszy przyjaciel?
- Dzień Babci i Dziadka.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem.
- Redagowanie życzeń dla babci i dziadka.
- Rozmowa nt. szacunku do osób starszych.
LUTY
- Przyglądamy się zimie.
- Układanie rebusów i zagadek o tematyce zimowej.
- Gry i zabawy na śniegu, toczenie kul, lepienie bałwana.
- Wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, papieru kolorowego.
- Obserwacja pogody w styczniu: temperatura, opady, długość dnia.
- Obserwacja stopnia zanieczyszczenia śniegu, roztopienie śniegu, filtrowanie wody.
- Malujemy zimę – praca plastyczna.
- Tropimy ślady na śniegu.
- Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawianych przez kolegów.
- Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra.
- Praca plastyczna: „Fantastyczne zwierzaki i ich ślady”.
- Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej.
- Dokarmiamy zwierzęta zimą.
- Rozmowa na temat sposobu dokarmiania zwierząt zimą.
- Pogadanka: „Jak należy się zachowywać na zajęciach terenowych?”.
- Wycieczka terenowa – dokarmiamy naszych podopiecznych.
- Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”.
- Gry i zabawy dramowe: „Naśladujemy zwierzęta”.
- Dbamy o naszą świetlicę.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy.
- Ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyki pomieszczenia świetlicowego.
- Jak należy dbać o sprzęt szkolny? – rozmowa.
- Giełda pomysłów: „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza?”.
MARZEC
- Pory dnia i roku.
- Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc.
- Praca z globusem.
- Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi.
- Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska, jakie obserwujemy przy tych zmianach.
- Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
- Zapach przedwiośnia.
- Analiza przysłowia „W marcu jak w garncu”.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wspólnego wyjścia.
- Obserwacje podczas spaceru oznak przedwiośnia.
- Swobodna rozmowa nt. zaobserwowanych zmian zachodzących w przyrodzie.
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe i oddechowe tematycznie związane z przedwiośniem.
- Kluby przyjaciół Ziemi.
- Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi.
- Jak ja mogę pomóc Ziemi? – swobodne wypowiedzi.
- Próba refleksji nad obecną sytuacją naszej planety.
- Obserwujemy przyloty ptaków.
- Spacer po najbliższej okolicy.
- Obserwacja ptaków, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych, zapoznanie z budową ptaków, określenie kierunków przylotów i odlotów.
- Rola gniazd w życiu ptaków – swobodne wypowiedzi.
- Praca plastyczna „Ptasie powroty”.
- Powitanie Wiosny.
- Uroczyste topienie Marzanny.
- Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny.
- Układanie haseł witających wiosnę.
- Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie.
KWIECIEŃ
- Poznajemy drzewa.
- Obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych, omówienie warunków życia.
- Rozpoznawanie drzew po liściach, igłach.
- Budowa liści.
- Swobodna rozmowa – opisywanie poznanych drzew, różnice i podobieństwa.
- Wiosenne prace.
- Swobodne wypowiedzi dzieci o wiosennych pracach w ogródku.
- Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy; określenie, co możemy zmienić, poprawić, naprawić, posprzątać.
- Malujemy pisanki.
- Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi na temat zwyczajów wielkanocnych.
- Malowanie pisanek.
- Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus-dyngus.
- Składamy świąteczne życzenia.
- Indywidualne wypowiedzi uczniów o zwyczajach wielkanocnych ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pisania świątecznych kart.
- Zgromadzenie kartek świątecznych, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach.
- Wspólne zgromadzenie słownictwa potrzebnego do zredagowania świątecznych życzeń.
- Projektowanie własnych kart i pisanie życzeń.
- Światowy Dzień Ziemi.
MAJ
- Majowe święta.
- Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja”.
- Opowiadanie nauczyciela o pierwszej konstytucji i czasach, w których powstała.
- Wiosenna pogoda.
- Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju.
- Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielnych w naszej okolicy.
- Poznajemy procesy zapylania i rolę pszczół.
- Praca plastyczna „Polne kwiatki”.
- Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości.
- Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów, praca w szkolnym ogródku.
- Moja rodzina.
- Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny.
- Przytaczanie rodzinnych anegdot.
- Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych.
- Praca plastyczno-literacka, wykonanie kartki z rodzinnego albumu.
- Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret?”.
- Moja mama, mój tata.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy.
- Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty.
- Moi rodzice – praca plastyczna.
- Nasze zdrowie.
- Próba zastanowienia się na własną kondycją. Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na lekcjach wf?
- Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym.
- Głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka.
- Odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie.
- Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne, aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie.
CZERWIEC
- Dzień Dziecka.
- Poznajemy prawa dziecka.
- Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata.
- Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie.
- Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
- Uważne odczytanie praw dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie.
- Order Uśmiechu – zapoznanie uczniów z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci.
- Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę.
- Lato, lato…
- Rozwiązywanie oraz układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem.
- Mój przepis na lato – pisemna praca w grupach.
- Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki.
- Swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu.
- Praca plastyczna pt. „Lato”.
- Obserwujemy otaczającą nas przyrodę.
- Obserwowanie zmian, jakie nastąpiły w przyrodzie.
- Swobodne wypowiedzi na ww. temat.
- Gdzie na wakacje?
- Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacyjny wypoczynek.
- Nauka wakacyjnych i letnich piosenek.
- Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
- Wakacyjne przestrogi.
- Swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak bezpiecznie podróżować?”.
- Zabawa dramowa: „Zgubiłem się!”.
- Przypominamy numery alarmowe.
- Układamy wakacyjny regulamin.