Spacer po Warszawie

24 września br., wczesnym rankiem uczniowie klasy VII i kilkoro ich młodszych koleżanek i kolegów, wyruszyli na czterodniową wycieczkę do Warszawy. Opiekunami grupy były panie: Małgorzata Jurak i Dominika Patyna.  Wyjazd zorganizowany był przez biuro turystyczne „Tramp” z Bydgoszczy, a pilotem wycieczki była pani Halina Ciesłowska.

Warszawa przywitała nas bardzo chłodnym powietrzem. Około godz.11.00 byliśmy już na Stadionie Narodowym. Wielkość tego obiektu wywarła na nas niesamowite wrażenie. Zobaczyliśmy szatnie naszych piłkarzy, miejsca do regeneracji oraz salę konferencyjną. Następnie metrem udaliśmy się w pobliże Pałacu Kultury i Nauki. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć wjechaliśmy windą na XXX piętro, na taras widokowy tego ogromnego budynku, skąd podziwialiśmy panoramę Warszawy. Odwiedziliśmy też Złote Tarasy, gdzie niektórzy z nas spotkali aktora grającego rolę Huberta w serialu „Barwy szczęścia”. Później pojechaliśmy do Wilanowa, siedziby króla Jana III Sobieskiego. Zwiedziliśmy prywatne apartamenty tego wielkiego wodza i jego żony Marysieńki. Zachwyciły nas ogrody znajdujące się wokół pałacu. Późnym wieczorem udaliśmy się do „Zajazdu pod Dębem” w Chrośli, gdzie zostaliśmy zakwaterowani na trzy noce.

Drugiego dnia odwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik. Jest to centrum nauki, którego celem jest promowanie i popularyzacja komunikacji językowej. Mieliśmy okazję poznawać prawa przyrody poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Później udaliśmy się na spotkanie z przewodnikiem, który zabrał nas na uroczystą odprawę warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. W bardzo ciekawy sposób opowiedział nam historię związaną z powstaniem tego ważnego miejsca pamięci. Następnie spacerkiem udaliśmy się na Plac Zamkowy, gdzie zobaczyliśmy Kolumnę Zygmunta i Pomnik Małego Powstańca. Na warszawskiej Starówce robiliśmy sobie zdjęcia pod pomnikiem Syrenki. Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy tego dnia były Łazienki Królewskie. Mieliśmy okazję zwiedzić wnętrza Pałacu na Wodzie, który był letnią siedzibą króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Później udaliśmy się na nocleg.

Trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Sejmie RP. Przed wejściem musieliśmy poddać się kontroli. Przewodnik z Sejmu poprowadził nas korytarzami na salę sejmową. Mogliśmy przyjrzeć się jak wygląda Sejmowa Sala Posiedzeń. Kolejnym punktem naszego zwiedzania był Zamek Królewski. Podziwialiśmy piękne wnętrza komnat królewskich, zgromadzone tam dzieła sztuki, tron królewski…

Po południu wybraliśmy się na Powązki Wojskowe. Ogromny cmentarz podzielony jest na kwatery. Odwiedziliśmy jedną z nich, kwaterę Harcerskiego Batalionu Armii Krajowej „Zośka”. Oddaliśmy cześć bohaterom Powstania Warszawskiego m.in. ”Rudemu”, „Alkowi” i „Zośce”. Zobaczyliśmy też pomniki Kazimierza Deyny, Kazimierza Górskiego, Waldemara Milewicza                     i pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej.

Ostatniego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego, miejsce w którym zgromadzono pamiątki z powstania w czasie którego warszawiacy zawzięcie walczyli z okupantem hitlerowskim. W trakcie zwiedzania obejrzeliśmy film pokazujący zniszczoną Warszawę po II wojnie światowej. Największe wrażenie wywarły na nas biało – czerwone opaski, które nosili walczący w czasie powstania i odgłos bijącego serca, symbol mówiący, że Warszawa żyje i walczy. Muzeum to jest miejscem wielkiej zadumy nad losem walczących w czasie powstania Polaków. Trudno było nam stamtąd wyjść….

I tak dotarliśmy do Muzeum Historii Żydów Polskich. Było to ostatnie miejsce, które zobaczyliśmy w Warszawie. Zaskoczyło nas ono wielkością i niecodziennym, wyjątkowym wnętrzem. Muzeum jest bardzo multimedialne, przygotowane na najmłodszych zwiedzających. Ukazuje 1000 lat dziejów polskich Żydów. Jest też miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i współczesną kulturę żydowską. Jest to muzeum służące ideom tolerancji i prawdy oraz przyczyniające się do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków.

Aż trudno uwierzyć, że to już za nami. Tyle pięknych miejsc, cudownych uliczek, pełnych śladów walki o wolność. Wycieczka miała dla nas ogromną wartość edukacyjną. Warszawa to piękne miasto i chcielibyśmy wrócić tam choćby na chwilę.